Vechten Tegen Verveling - Frouke Vermeulen



Waar gaat het boek over? 
Frouke is 31, hoogopgeleid en aan de slag in haar eerste job in de privésector als ze instort. De diagnose: een bore-out, na een maandenlang gevecht tegen intense verveling. Door het zware taboe dat rustte op verveling op het werk hield ze al die tijd de schijn hoog voor haar collega’s, vrienden en familie. Maar op haar werk telde ze elke minuut van de dag af en haar vrije tijd bracht ze vaak apathisch door op een stoel. Tot haar lichaam voor haar besliste. In Vechten tegen verveling vertelt Frouke openhartig over de jaren voor de instorting en de maanden van ziekteverlof die erop volgen. Ze deelt de immense schaamte, de frustratie vanwege het taboe en de invloed van verveling op haar lichaam en manier van denken. Op basis van wetenschappelijke literatuur en haar eigen ervaring licht ze de (potentiële) oorzaken, het verloop en de symptomen van een bore-out toe. Ze vertelt ook over haar herstel en de hulp die ze moest zoeken. Frouke hoopt met dit boek mensen in gelijkaardige situaties de herkenning en erkenning te bieden waar ze zelf zolang naar heeft gezocht en die absoluut noodzakelijk zijn in het herstelproces.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Tot ik dit boek begon te lezen had ik nog nooit van de term bore-out gehoord, maar het heeft me veel inzicht gegeven in die ziekte. Frouke vertelt open en eerlijk over hoe het bij haar begon, hoe ze erachter kwam dat ze wel eens een bore-out kon hebben en hoe ze uiteindelijk kon herstellen en voor zichzelf durfde te erkennen dat het niet erg is dat ze dat heeft. Vrees niet, het is geen droge kost, wat vaak wel zo is in dit soort boeken. Dit boek is vlot geschreven. Alleen zijn sommige woorden in het Nederlands anders dan in het Vlaams, ik moest soms even denken van wat ze bedoelt, maar als je een beetje nadenkt of even googled, dan kom je er wel achter. In ieder geval vind ik plooifiets nu leuker klinken dan vouwfiets.
Wat mij betreft zou iedereen die met mensen werkt dit boek moeten lezen om inzicht te krijgen in hoe een bore-out kan onstaan, om het te herkennen en wat je kan doen om te (helpen) herstellen. Ik weet zeker dat er dan een boel meer begrip komt in de samenleving.

Wat vind je van de cover? 
Die vind ik minder. Als het dan toch een vrouwentong (zo heet die plant echt) in een pot moet zijn, dan had ik die in een saai hoekje in een huiskamer gezet en daar een tekening van gemaakt. Nu is de achtergrond zo steriel.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is goed gekozen. De titel geeft precies weer waar het boek over gaat.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het is vlot geschreven, je leest het vlot weg.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
De Kempen is een mooie omgeving.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Absoluut, ook al heb ik geen bore-out, er zijn wel een paar herkenbare dingen beschreven waarvan ik weer weet dat ik gelukkig 'normaal' ben, dat heel veel mensen daar last van hebben of dat ook hebben.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, zeker als je met mensen werkt, maar ook als iemand in je vrienden- en familiekring daaraan lijdt, dan begrijp je die persoon beter.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, ik vond het interessant om te lezen, maar hoef het boek niet nog een keer te lezen.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een e-book, dus ik kan het boek niet weggeven, maar hij wordt wel van mijn e-reader verwijderd.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me nog wel even bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Mocht ze ooit weer een boek schrijven, dan ga ik die waarschijnlijk wel lezen mits het onderwerp mij aan staat.

Website van de auteur:
Bore-out Coach



Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg