Het Lot Van Althilt - Arne Hempenius


Van Uitgeverij EigenZinnig mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
In het jaar 778 wordt het Friese meisje Althilt, dochter van een clanleider, tegen haar zin uitgehuwelijkt aan een haar onbekende man in de Deense handelsplaats Hedeby. Ze raakt verstrikt in een samenzwering, waarvan ze de oorsprong noch de uitkomst kent. Vast staat dat haar leven op het spel staat. In de rauwe mannenwereld, waarin ze zich staande moet houden, reist ze naar verschillende plaatsen in de noordelijke handelsgebieden en ontrafelt beetje bij beetje de aard van het complot.

Door hun handelsgeest en zeemanskunst beheersten de Friezen in de vroege middeleeuwen de huidige Noordzee. Talloze producten, pelzen, Fries laken, graan, bontgekleurde glazen kralen, wapens, granieten maalstenen en veel meer, werden via Hedeby en Dorestad verspreid in alle windrichtingen. Frisia - ofschoon in 778 deel uitmakend van het Frankische rijk - strekte zich uit langs de Noordzeekust van Vlaanderen, tot aan de oever van de Wezer in Noord-Duitsland. Zelfs een stuk van Sleeswijk-Holstein boven de rivier de Eider was Fries.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de cover en de titel verwacht je een verhaal te lezen waar nog niet over geschreven is, een verhaal uit vervlogen tijden. Ik wordt benieuwd naar wat de tekens betekenen, maar uiteraard ook naar het verhaal.
Het is een heel vlot en spannend geschreven verhaal dat bijna filmisch geschreven is. Het boek leest dan ook heel vlot weg. Het zou me overigens niets verbazen als dit boek over een tijdje verfilmd wordt. Als ze het goed doen, dan kan het een goed bekeken film worden, maar het zal nooit kunnen tippen aan het boek. Het boek zal altijd beter blijven dan de film. ;)
Eenmaal begonnen in het boek, wil je het boek niet meer wegleggen en tegen het eind zit je in tweestrijd met jezelf; enerzijds wil je weten hoe het afloopt, anderzijds wil je eigenlijk nog geen afscheid nemen van Althilt die zich een plaatsje in je hart heeft weten te veroveren.
Het is een verhaal waarbij alle emoties aan bod komen. Je voelt geregeld de angst van Althilt, je wordt geregeld boos om bepaalde personen, krijgt medelijden met andere personen, bent geshockeerd om bepaalde personen en gebeurtenissen.
Steeds als je iets begint te dagen, gaat het een andere kant op en blijkt het weer anders te zijn. Het plot is heel erg verrassend, die je niet ziet aankomen. Je verwacht een totaal ander plot waarbij totaal andere mensen een rol zullen spelen.
Je moet geregeld bedenken dat waar we nu met verbazing tegenaan kijken in verhalen over vroeger tijden, dat dat toen heel normaal was. Dat men toen niet beter wist.
Het boek geeft een heel mooi kijkje in het verleden dat begint met een landkaart waarbij het Nederland van toen toch wel anders eruit zag dan heden ten dage. Toch herken je de contouren. Je krijgt een idee van hoe het er aan toe ging in en rond het jaar 778 na Christus. Je gaat tegen bepaalde gebruiken van toen, die heden ten dage ook nog aan de orde zijn, maar dan op een andere manier, anders kijken en begrijpt de betekenis er beter van, zoals het cremeren van overledenen. Je komt erachter dat er een bepaald geloof achter zit.
Aan het eind worden bepaalde woorden en plaatsen uitgelegd, waarbij bij twee plaatsen mijn vermoedens juist waren wat betreft van hoe ze nu heten.  Ook kom je meer te weten over de genoemde Goden en mythologische werelden en wordt de vroeg middeleeuwse munteenheden uitgelegd waardoor je een idee krijgt van wat iets kostte. Wat heel leuk is, is dat ook het Futhark alfabet wordt uitgelegd zodat je bijvoorbeeld jouw naam in Futhark kan schrijven.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, het boek voldeed zeker aan mijn verwachtingen.

Wat vind je van de cover? 
Die is heel erg mooi, je krijgt meteen een idee waar het over gaat.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen, want daar draait het steeds om.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is heel erg vlot, spannend, filmisch bijna. Het boek leest daardoor heel erg vlot weg.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel. Juist omdat er zo weinig over bekend is.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is heel erg goed. Je begint in het midden van een verhaal dat, door middel van flashbacks, steeds duidelijker wordt. Heel langzaam en via allerlei wegen wordt je naar het verrassende plot geleid.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker. Eenmaal erin begonnen, is het lastig om het boek weg te leggen.

Heeft het plot je verrast?
Dat heeft het zeker, ik had een totaal andere wending in mijn hoofd.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ze zijn stuk voor stuk geloofwaardig.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Althilt, omdat ze een heel sterk meisje is dat haar mannetje staat. Die niet tegen onrecht kan en voor zichzelf op durft te komen.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Sorry, dat kan ik niet zeggen, want dan zou ik teveel raden. Jullie zullen dus het boek moeten lezen als je wilt weten aan wie ik een hekel heb.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Dat denk ik wel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Heel erg mooi.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Nee, als vrouw had je het in die tijd niet makkelijk en dat is nog zacht uitgedrukt.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft de auteur zeker. Na het lezen van dit boek kan ik alleen maat blij zijn dat ik als vrouw zijnde blij ben dat ik in de huidige tijd leef en in het juiste land waar vrouwen gelijk aan mannen zijn, waar je als vrouw ook rechten hebt. Waar je als kind niet bang hoeft te hoeft te zijn dat je later met iemand moet trouwen die je niet kent en van wie je niet houdt.

Mooie quote in het boek: 
Moed is niets anders dan het overwinnen van angst.

Zou je het boek aanraden? 
Het boek is een absolute aanrader.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor jong volwassenen.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien wel.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het boek mag terug in de boekenkast, maar denk dat hij er straks weer uit komt omdat mijn man graag wil lezen wat ik heb geschreven op een papiertje. Onder ons gezegd, hij leest mijn blogs toch nooit, ik heb onze namen in Futhark geschreven, maar dat weet hij dus niet. Hij zit zich al een hele tijd af te vragen wat die rare tekens toch betekenen. 😀

Ga je de verfilming bekijken? 
Er is nog geen verfilming van het boek, maar het zou me niets verbazen als die er ooit komt. Mocht die er ooit komen, dan ga ik die niet kijken omdat ik het boek liever in gedachten hou zoals ik het boek gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me nog wel even bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Dit boek is het debuut van de auteur, maar mocht hij ooit weer met een boek komen, dan hangt het van het onderwerp af of ik het volgende boek ook ga lezen.

Leuk weetje over het boek:
Op de site van de auteur kan je het blog lezen over de achterond van het boek.

Website van de auteur:
Arne Hempenius

Website van de uitgever:
EigenZinnig






Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg