Gelezen op Libelle: Waarom je wat vaker naar de bieb zou willen gaan


Noem mij ouderwets, maar persoonlijk houd ik van ouderwetse bibliotheken waarbij je, net als vroeger, stil moest zijn in de bibliotheek. Als je (per ongeluk) geluid maakte, dan kreeg je een 'ssssssssstttt....' van de bibliothecaresse, maar vaak ook van andere bezoekers te horen. Je mocht hooguit fluisteren en alleen als het echt nodig was, zoals als je een vraag over een boek had en als je boeken terug kwam brengen of nieuwe boeken leende, maar daar werd alleen het hoognodige gezegd. Ook ik heb wel eens een 'sssssssttttt...' gehoord, omdat ik per ongeluk iets liet vallen of te hard sprak. Toen vond ik het vervelend, maar nu begrijp ik het. Ik weet niet of er nog bibliotheken bestaan waar je stil moet zijn, zodat mensen in stilte kunnen lezen en studeren. De laatste keer dat ik bij de bibliotheek bij ons in de stad was, is alweer jaren geleden en toen verbaasde het me hoe luidruchtig het er was. Gillende kinderen en mensen die hardop praten. Twee dingen die vroeger echt niet konden in een bibliotheek. Tijden veranderen duidelijk en dat is ook te lezen in het artikel dat ik op Libelle las over waarom je wat vaker naar de bieb zou willen gaan. De activiteiten die in het artikel worden genoemd, zoals ontmoetingen en debatten en kennis maken met kunst en cultuur, passen, in mijn ogen, meer bij een buurthuis, wat ook een ontmoetingsplek voor mensen is, maar dat is mijn persoonlijke mening. Gelukkig kun je er nog steeds terecht voor boeken en zijn er activiteiten die, in mijn ogen, wel bij een bibliotheek horen, zoals een leesclub en waar je lekker in een hoekje kunt zitten lezen met een kopje koffie of thee. Aan de andere kant, als men zo mensen tot lezen kan stimuleren en dat de bibliotheken open kunnen blijven door ook andere activiteiten te organiseren, wie ben ik dan om er tegen te zijn? Ik ben er dan ook niet op tegen, maar vind het jammer dat het geen stilteplek meer is, zoals het vroeger was. 

P.s.: jullie hebben het vast al gemerkt dat ik al even geen recensies op dit blog heb geplaatst, maar dat komt omdat ik voor een uitgeverij een dikke pil aan het corrigeren ben en privé ben ik ook druk met het een en ander. Ik hoop met een week of vier, misschien iets eerder, misschien wat later, boeken te recenseren. Tot die tijd komen er even geen recensies. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg