Het Nederlandse Bioscoopjournaal 1940-1945 - Thomas Leeflang


Van uitgeverij Aspekt mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Ook met film probeerde de Duiters tijdens de Bezetting het Nederlandse "broedervolk' te bekeren tot het nationaalisme. Elk bioscoopprogramma begon verplicht met twee weekjournaals: het ToBis Hollandsch Nieuws en het UFA Wereldnieuws. Valse voorlichting, verheerlijking van nazi-kopstukken heroïsche "frontbewegingen', vrolijke "Arische' kinderen van Jeugdstorm en Hitlerjugend, alles perfect in beeld en geluid gepresenteerd.
Een vergeten stukje oorlogsgeschiedenis is in dit boek alsnog op schrift gesteld. Met als unieke bijlagen de complete inhoudsopgaven van de hier tijdens de Bezetting vertoonde bioscoopjournaals.

Bron: bol.com.

Omslagontwerp:
Aad Knikman / Art for Aad's Sake / Weesp

Binnenwerk:
Aad Knikman / Art for Aad's Sake / Weesp

Jaar van verschijnen:
2018

ISBN:
9789463383523

Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
136

Genre:
Geschiedenis en maatschappij

Wat vind je van het boek? 
Als je niet bekend bent met de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog, dan zou je de foto van de cover van Het Nederlandse Bioscoopjournaal 1940-1945 van Thomas Leeflang als een vrolijk, onschuldig plaatje kunnen zien, maar helaas is de waarheid anders, ook al ziet het er vrolijk uit, je weet achteraf gezien wat de bedoeling is van dit vrolijke plaatje. De titel maakt nieuwsgierig en kunnen bij sommigen een nostalgiegevoel aanwakkeren naar de tijden dat je eerst het bioscoopjournaal kreeg te zien en dan pas de film. Anderen zullen blij zijn dat dat er niet meer is. Diegenen die geboren zijn na 1980 zullen het zich niet kunnen voorstellen dat je ooit eerst het bioscoopjournaal kreeg te zien voordat je de film kreeg te zien.
Het woord vooraf maakt nieuwsgierig naar het boek, je wilt er meer over weten. Het Nederlandse Bioscoopjournaal 1940-1945 van Thomas Leeflang gaat over wat je kreeg te zien in de bioscoopjournaals in de oorlogsjaren, hoe die werden gecontroleerd op de inhoud, waar de bioscoopjournaals uit moesten bestaan, hoe lang ze duurden, wat er vertoond werd, wat het publiek daarvan vond en waarom er geen sabbotage werd gepleegd op één keer na. Wat erop stond als het publiek de orde verstoorde, maar of die ook zijn uitgevoerd? In de bijlage kan je de complete inhoud van de bioscoopjournaals in de oorlogsjaren lezen, wat er toen werd vertoond. Het geeft een goed beeld van wat de bezoekers van de bioscopen indertijd te zien kregen.
Soms is het wat droog, maar het is heel interessant om te lezen hoe het Duitse gezag hun invloed op de bioscoopjournaals bepaalden, bepaalden wat men mocht laten zien en wat niet, hoe ze bepaalde dingen verheerlijkten, hoe men ermee omging. Ook bepaalden ze welke films er werden gedraaid en welke niet.
Het Nederlandse bioscoopjournaal 1940-1945 van Thomas Leeflang gaat niet alleen over de bioscoopjournaals in de oorlogsjaren, maar je komt er ook achter hoe het is ontstaan, wanneer het bioscoopjournaal verdween en waarom. Dit boek kan vooral interessant zijn voor diegenen die geïnteresseerd zijn de filmgeschiedenis. Als je daarin geïnteresseerd bent, dan mag dit boek zeker niet ontbreken in je collectie.
De foto's maken het boek compleet. Je krijgt een beter beeld van hoe de programmering er in die tijd uit zag.
Kortom; Het Nederlandse Bioscoopjournaal 1940-1945 van Thomas Leeflang is een heel interessant boek over het Nederlandse bioscoopjournaal in de oorlog. Het laat zien wat voor invloed het Duitse gezag erop had.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Niet helemaal, ik had er iets meer van verwacht.

Wat vind je van de cover? 
Die is goed gekozen, past bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen, want daar draait het om in dit boek.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Over het algemeen wel vlot, maar soms is het wat droog.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, dat weet het boek zeker. Je wilt meer te weten komen over de bioscoopjournaals in de oorlog en wat er achter de schermen speelde in de oorlogsjaren, hoe men ermee omging.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Nee, dat zou ik niet hebben gekund.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft hij. Het is ongelooflijk hoeveel invloed het Duitse gezag had op alles, dat je daar absoluut niets van mocht zeggen als je het er niet mee eens was zonder dat het gevolgen had.

Mooie quote in het boek: 
Na een lepel snel doorgeslikte levertraan volgde het suikerklontje.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die geïnteresseerd is de filmgeschiedenis en dan met name in de geschiedenis van het bioscoopjournaal.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
3 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Ik denk het niet.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het boek mag terug in de boekenkast.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig zal houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Website van de uitgever:
Uitgeverij Aspekt













Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg