En De Ziel Komt Te Paard Achter - Peter Smink


Van UITGEVERIJ ASPEKT mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Ik zit op de fiets en beklim de Mont Ventoux. Hoger en hoger gaat het. De vraag is niet of, maar wannéér de pedalen onder de uitgeoefende krachten zullen bezwijken.
Ik schrijf. Vaak mislukt het en zit ik tegen die berg van ambitie aan te hikken. Het beeld hapert; de voorstelling weigert op gang te komen.
Ik duw de pedalen vast in een deegmassa. Het zweet breekt me uit. Vloekend verover ik weer een millimeter asfalt. De volgende haarspeld verdwijnt onneembaar steil tussen de bomen. Net voor ik stil kom te staan stap ik af en buig me hoestend over het stuur.
De topzware askegel lost van mijn sigaret en verwordt tussen de toetsen tot stof. Plots staan de woorden mij dan toch op het netvlies geprojecteerd. Het klopt, stel ik vast als ik het ademloos overlees.
Ik loop naar het raam. Afgedankte antennes tekenen zich af tegen de in-grijze lucht. Terug bij mijn bureau nummer ik de pagina's en voeg het werkstuk bij de tien andere verhalen in de roze debuutmap.

Als documentaire roman belicht En de ziel komt te paard achter het wel en wee van een argeloze laatbloeier die de uiterste consequentie trekt en heel zijn vermogen inzet op de literatuur. Dwarse verhalen heeft hij voor ogen, waarin genres en stijlen (gangsterplot, film noir, strip, autobiografie) tegen de werkelijkheid worden uitgespeeld. Er vast van overtuigd hiermee een ode aan het theater van het leven te hebben gebracht, vertrouwt hij zijn geesteskinderen aan het podium van de letteren toe...

Bron: bol.com.

Over de auteur:
Peter Smink (Amersfoort, 1954) schreef toneelstukken en filmscripts. In 1995 verscheen de verhalenbundel Het slinkende papier. In 2000 volgde de roman Passage, het eerste deel van een trilogie. De overige delen De cultus van het lijden en Grand Mal kwamen in 2006 en 2010 uit. In 2012 debuteerde hij met Schedelmoer & Maatpak als dichter. De tweede bundel, Koudijs' hellevaart, volgde in 2016.

Bron: achterkant boek

Omslagontwerp:
Mark Heuveling

Binnenwerk:
Paul Timmerman

Jaar van verschijnen:
2019

EAN:
9789463386609

Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
388

Genre:
Docuroman

Verfilmd?
Het boek is (nog) niet verfilmd, maar het boek leent zich er ook niet echt voor om verfilmd te worden.

Prijs:
€19,95

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de schitterende cover van En de ziel komt te paard achter van Peter Smink krijg je het idee dat je een boek over een ver verleden gaat lezen. De titel maakt nieuwsgierig, je wilt er meer over weten.  Verderop in het boek is een hoofdstuk met de titel van dit boek en begrijp je waarom dit boek zo getiteld is. Het is een titel die bij het boek past.
Meestal weet je bij boeken wel onder welk genre ze vallen omdat het meestal al tijdens het lezen heel erg duidelijk is, maar dat is allerminst het geval met En de ziel komt te paard achter van Peter Smink. Bij de uitgeverij staat dit boek wel onder 'docuroman' en op de website van dat bekende bolle mannetje met zijn even beroemde blauw pak staat hij onder 'literaire romans', maar eigenlijk is dit boek niet in een hokje te plaatsen. Het boek valt eigenlijk onder diverse genres zoals bijvoorbeeld 'biografieën', 'spanning' en 'fantasy'. Hetzelfde geldt voor de schrijfstijl van de auteur, ook dat valt niet in een hokje te plaatsen, het enige dat de hoofdstukken gemeen hebben, is dat ze beeldend geschreven zijn. Daarmee heeft de auteur zich uniek gemaakt in dit boek, dat hij duidelijk niet in een hokje te plaatsen is.
In het begin denk je dat het boek om Jan draait, maar gaandeweg krijg je steeds meer het gevoel dat je een autobiografie van de auteur zit te lezen. Zo te verder je bent in het boek, zo te meer het opvalt dat Jan wel veel gelijkenissen vertoont met de auteur. Dat de auteur datgene wat hij heeft opgeschreven (groten)deels zelf heeft meegemaakt, dat het zijn levensverhaal tot nu toe is. Of dat ook zo is, mag je zelf gaan lezen. Het is alleen jammer dat je op een gegeven moment niets meer leest over Bert.
Tussen de belevenissen van Jan door, lees je andere verhalen die niets met Jan te maken hebben zoals bijvoorbeeld het verhaal 'De lotgevallen van een Oude Vos'. Een verhaal dat ergernis opwekt, maar tegelijkertijd goed in elkaar steekt. Je merkt mede dankzij dit verhaal dat de auteur heel veel fantasie heeft. Peter Smink weet in En de ziel komt te paard goed met zinnen te spelen en aparte woorden te gebruiken zoals bijvoorbeeld 'zinspulk' en 'Lord Zeepsop'. Je moet geregeld lachen om bepaalde stukjes zoals bijvoorbeeld de gedachte die Jan heeft over zijn zwemtrainer tijdens een zwemwedstrijd en de vergelijkingen die Jan op school maakt van zijn klasgenoten zoals bijvoorbeeld een klasgenoot die op een vis lijkt. Jan is een echte sportman en dan met name hardlopen en fietsen. Je krijgt bewondering voor de kilometers die hij hardloopt en fietst. Weinig mensen zullen hem dat nadoen.
Voor schrijvers zal heel veel herkenbaar zijn in dit boek zoals bijvoorbeeld de worsteling om een goed in elkaar zittend verhaal te schrijven, het boek bij uitgeverijen proberen te publiceren, de vele afwijzingen en hoe de media met onbekende auteurs omgaat. Voor diegenen die de tijden waarin het boek zich afspeelt, bewust hebben meegemaakt, zal veel herkenbaar zijn zoals bijvoorbeeld de muziek die men indertijd draaide, The Rolling Stones en The Beatles twist onder de pubers van die tijd, de films die men keek en de boeken die men las. Je wilt de genoemde films weer gaan kijken en de genoemde boeken gaan lezen.
En de ziel komt te paard achter van Peter Smink is zeker geen boek voor even tussendoor. Het is een boek waarbij je je aandacht er bij moet houden, want als je even niet oplet, dan ben je de draad kwijt. Soms moet je een stukje herlezen om te begrijpen waar het over gaat en in welke tijd het zich afspeelt, want soms gaat het van de hak op de tak. Zo ben je in de jeugdjaren van Jan en dan ben je in zijn volwassen jaren om vervolgens weer terug te vallen in zijn jeugd of in een los staand verhaal. Is het storend? Nee, dat is het niet, maar je moet, zoals gezegd, goed opletten, niet je gedachten laten afdwalen, maar het is voor te stellen dat er lezers zullen zijn die dat verwarrend zullen vinden.
Kortom; En de ziel komt te paard achter van Peter Smink is een niet alledaags verhaal waarin naast het levensverhaal van de hoofdpersoon, ook andere verhalen van de auteur zijn te lezen. Het is een boek dat eigenlijk niet speciaal onder één genre valt, maar onder meerdere genres. De boekenliefde van de hoofdpersoon loopt als een rode draad door dit boek.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is schitterend, past bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is goed gekozen. Het is een titel dat nieuwsgierig maakt.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het hele boek heeft als enige gemeen dat het beeldend is geschreven. Het is een boek met diverse schrijfstijlen, maar dat is niet storend.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Niet altijd, maar dat lag aan mezelf.

Is het verhaal geloofwaardig?
Ja, dat is het verhaal zeker.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze stuk voor stuk.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
De moeder van Jan, omdat ze met haar tijd mee gaat, haar kinderen laat zijn wie ze zijn, het beste met ze voor heeft.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Ik ben er nog niet uit aan wie ik een grotere hekel heb.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Ja, dat denk ik wel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Amsterdam, Leusden en Rotterdam zijn mooie plaatsen en de andere plaatsen klinken, op een paar na, over het algemeen ook leuk.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Ik denk wel dat ik in de tijd voor 1974 had kunnen leven en de tijd vanaf 1974 gaat me tot nu toe goed af.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft hij zeker, maar ik kan niet teveel vertellen, want dan zou ik teveel verraden, maar datgene wat de hoofdpersoon op jonge leeftijd mee maakte heeft me geraakt.

Mooie quote in het boek: 
De koffie in de driekops-percolator is koud en smaakt naar as.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor mensen die ervan houden om boeken te lezen die niet in een bepaald genre vallen en die deels herkenbaar kunnen zijn voor de lezer.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Dit boek mag terug in de boekenkast.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, dat ga ik zeker.

Website van de uitgever:
UITGEVERIJ ASPEKT






Koop het boek bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg