Boekvraag van de week: Wat denk je, zou je het een tijd op zee kunnen uithouden?


Begin dit jaar mocht ik Het Noorden verloren van Nic Compton lezen en recenseren. Het boek beschrijft de geschiedenis van gekte op zee. Je leest daarin verhalen van historische beroemdheden als Columbus, maar ook moderne voorbeelden Donald Crowhurst en er staan een paar beroemde Nederlandse verhalen in.
Als schipperskind woonde ik jarenlang met mijn ouders aan boord van een binnenvaartschip tot ik naar het schippersinternaat in Maasbracht ging en alleen tijdens de vakanties en geregeld een weekend aan boord was. Daarna ging ik uiteindelijk aan de wal, want varen vind ik leuk, maar alleen met mooi weer. Als het vies weer is en koud, dan vind ik er niet zo veel aan. Toch mis ik het varen soms wel. Het schippersbloed blijft er wat dat aangaat altijd in zitten. ;)
Maar zou ik het een tijd op zee uithouden? Vroeger niet, maar nu denk ik wel, mits ik op zijn minst een smartphone en een Chromebook met internet heb en dan is het te hopen dat je geregeld verbinding hebt met het internet, zodat ik dan toch op een of andere manier contact kan houden met de mensen op het vaste land. Buiten dat moet mijn man en onze je-weet-wel-kater er uiteraard ook bij zijn en nee, vrees niet dat we elkaar het leven zuur zouden maken, want dat valt allemaal reuze mee, we kunnen goed een tijd samen zijn zonder anderen. Af en toe maken we wel eens ruzie, maar dat is ook zo weer over. Dan zou ik het wel een tijd uit kunnen houden op zee, maar ik zou uiteindelijk wel weer blij zijn als ik vaste land zie en even van een andere omgeving kan genieten, hoe mooi de zee ook is.

En wat denk jij? Zou jij het een tijd op zee kunnen uithouden?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg